Пробив в диагностиката на Паркинсон 17 септември, 2024

Пробив в диагностиката на Паркинсон
Снимка: unsplash.com

Израелски учени са постигнали значителен пробив в диагностиката на болестта на Паркинсон, разработвайки нова технология, която позволява откриването на заболяването до 20 години преди появата на характерните симптоми.

Това откритие отваря вратата за по-ранно лечение и потенциално превенция на това дегенеративно заболяване на нервната система.

Болестта на Паркинсон се характеризира с постепенна загуба на неврони, произвеждащи допамин, което води до тремор, забавени движения и скованост.

Традиционната диагностика се основава на тези симптоми, които се появяват едва след значителна загуба на мозъчни клетки.

Новата технология, разработена от израелските изследователи, използва суперразделителна микроскопия и компютърен анализ за прецизно картографиране на агрегацията на протеини в кожни биопсии.

Тези протеинови агрегати са ранни маркери на болестта на Паркинсон и се появяват много преди клиничните симптоми.

Изследователите са успели да идентифицират значително по-висока степен на протеинова агрегация при пациенти с Паркинсон в сравнение със здрави индивиди.

Това откритие потвърждава потенциала на новата технология за ранна диагностика.

Освен това, учените планират да разработят алгоритъм за машинно обучение, който ще може да предскаже бъдещото развитие на болестта въз основа на анализа на кожните биопсии.

Това ще позволи още по-персонализиран подход към лечението на пациентите.

Новата технология предлага надежда не само за пациентите с болест на Паркинсон, но и за тези с други невродегенеративни заболявания, като болестта на Алцхаймер.

Ранната диагностика и намеса са от ключово значение за забавяне на прогресията на тези заболявания и подобряване на качеството на живот на пациентите.

Изследването е публикувано в списание Frontiers in Molecular Neuroscience.

За още любопитни новини – слушай радио Веселина – най-добрият микс от песни!

Хороскоп Виж всички